Gravid vecka 22



Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat.




Egna funderingar: Tänk att han bara vägen ca 430gram och jag känner mig stor som ett hus? Undrar hur detta ska sluta. Vet dock inte hur mycket jag har gått upp i vikt, ska till barnmorskan den 18dec så då får jag veta det. Lite ångest men sån tur är försvinner de mesta rätt snabbt sen. Och det där med sug efter mat har jag inte börjat känna än eller ja jag ÄLSKAR mjölk och ägg och apelsiner ?!?! Inte tillsammans då förståss :P




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0